Uszkodzony wał napędowy w aucie – najczęstsze objawy. Na czym polega naprawa i regeneracja wałów napędowych? 

Zadaniem wału napędowego w samochodzie jest przeniesienie momentu obrotowego na pozostałe części układu. Ten element występuje zarówno w pojazdach przednio-, jak i tylnonapędowych. 

Uszkodzony wał w mechanizmie napędowym przyczynia się do zmniejszenia komfortu i bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu, przez co jego codzienna eksploatacja może okazać się niemożliwa. 

Do czego służy wał w mechanizmie napędowym? 

Ten z pozoru prosty mechanizm odgrywa niezwykle ważną rolę w układzie napędowym samochodu. Jego najważniejsze funkcje to: 

  • przenoszenie momentu obrotowego, 
  • rezystancja szybkich zmian obciążenia, 
  • równoważenie długości układu napędowego, 
  • niezawodność i zapewnienie trwałości węzłów łożyskowych, 
  • zapobieganie niewyrównoważeniu – mowa tutaj o zachowaniu masowego momentu bezwładności, 
  • zmniejszenie poziomu hałasu emitowanego przez układ napędowy, 
  • scalanie elementów układu napędowego. 

Aby w pełni zrozumieć, do czego służy wał w mechanizmie napędowym, warto najpierw zapoznać się z jego budową: 

Wały napędowe – budowa 

Wał napędowy w samochodzie ma kształt walca – z jednej strony połączony jest ze skrzynią biegów, a z drugiej przymocowany do osi, której zadaniem jest przekazanie momentu obrotowego na koła pojazdu. Wyjątek stanowią układy transaxle – silnik umiejscowiony jest z przodu, a układ napędowy umiejscowiony jest z tyłu, w miejscu, w którym znajduje się tylna oś. 

Najczęściej wały napędowe składają się z kilku elementów: 

  • Przegub wału napędowego (krzyżak wału napędowego) – jest to element mający kształt krzyża. Łączy elementy za pośrednictwem widełek. Umiejscowiony jest na łożyskach i chroniony przez pierścienie, których zadaniem jest uniemożliwienie jego wypadnięcia z konstrukcji. 
  • Złącze kołnierzowe – przymocowane jest obustronnie do układu napędowego. Poprzez połączenie skrzyni biegów z mostem jest elementem, który pobiera moc przekazywaną z jednostki napędowej. 
  • Złącze rurowe – jego zadaniem jest umiejscowienie korpusu wału napędowego w przegubie. 
  • Połączenia przesuwne – zadaniem tych elementów jest zapobieganie względnym obrotom (moment skręcający). 

Wał napędowy w aucie – obalamy kilka mitów 

Niezwykle ważnym elementem, dzięki któremu praca wału napędowego odbywa się prawidłowo, jest przegub wału napędowego. Warto jednak rozwinąć temat i skorygować kilka mitów, które można znaleźć na forach internetowych. 

W wałach napędowych stosuje się przeguby synchroniczne – MIT 

W rzeczywistości zastosowane zostały przeguby asynchroniczne – niskie kąty załamania pojedynczych części wału nie wymagają przegubów synchronicznych, dodatkowo do załamań dochodzi tylko w jednej płaszczyźnie. 

Prędkość kątowa wału w mechanizmie napędowym jest stała – MIT 

Faktem jest, że prędkość kątowa wału napędzającego jest stała, natomiast prędkość kątowa wału napędzanego jest sinusoidalnie zmienna. Zwiększające się kąty odchylenia osi wałów przyczyniają się bezpośrednio do zwiększenia prędkości kątowej. 

„Coś trzęsie kabiną samochodową, to na pewno wał korbowy” – MIT 

Tego typu wpisy na forach internetowych stanowią dla wielu internautów wyrocznię, ale w świecie realnym nie da się określić takiego stanu rzeczy bez wcześniejszej ekspertyzy. W rzeczywistości najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy są koła. 

Jak odbywa się wyważanie wałów napędowych?

Ogromne prędkości obrotowe oraz stosunkowo niska sztywność poprzeczna tego elementu mechanicznego powoduje, że konstrukcja musi być dokładnie zrównoważona. Wyważanie wałów napędowych odbywa się na specjalnej wyważarce. Niedowagę można skorygować poprzez przyspawanie do złącza rurowego ciężarków korygujących. Zbyt długie elementy pojedyncze lepiej zastąpić wałem dwuczłonowym, który podparty zostaje łożyskiem (w miejscu łączenia). Z kolei jeśli nie występuje konieczność załamywania pod dużym kątem (podczas momentu obrotowego), warto zamontować na pierwszym członie przegub elastyczny wraz z łożyskiem podporowym, a drugi człon wyposażyć w przeguby krzyżakowe. 

Uszkodzony wał napędowy w samochodzie – najczęstsze objawy 

Zdiagnozowanie usterki bez uprzedniego sprawdzenia pojazdu jest często niemożliwe. Wskazane przez nas objawy mogą mieć różne przyczyny, jednakże do najczęstszych objawów, które mogą wzbudzać podejrzenie uszkodzonego wału napędowego, należą: 

  • bardzo silne wibracje, wyczuwalne w kabinie, 
  • nieprzyjemne dźwięki podczas jazdy (dudnienie, stukanie, buczenie), 
  • piszczenie zatartego łożyska, 
  • „stukanie” przy ruszaniu i zmianie prędkości. 

Naprawa i regeneracja wałów napędowych  

Przed wyceną i ewentualną naprawą usterki wału napędowego wykonujemy kilka czynności, aby sprawdzić, co jest przyczyną usterki. Weryfikujemy stopień uszkodzenia, poprzez dokładnie sprawdzenie elementu. Nasz serwis zajmuje się między innymi: 

  • wymianą wieloklinów, rur i widełek krzyżaka wału napędowego, 
  • wymianą całego krzyżaka, 
  • zastąpieniem podpór wału, 
  • zastąpieniem uszkodzonych uszczelniaczy i osłon, 
  • skracaniem, prostowaniem i wydłużaniem wałów napędowych, 
  • zamianą łożysk, 
  • smarowaniem, 
  • wyważaniem wałów napędowych, 
  • regeneracją stalowych i aluminiowych wałów napędowych, 
  • modyfikacją wałów nierozbieralnych na rozbieralne. 

Korzystając z naszego serwisu, mają państwo pewność, że naprawione lub zregenerowane przez nas wały napędowe będą spełniać swoją funkcję jeszcze przez długi czas. Dajemy 6-miesięczną gwarancję na nasze usługi. Cenimy sobie dobro naszych klientów, w związku z czym dbamy nawet o najmniejsze detale. Goszcząc w naszym serwisie samochodowym, mają Państwo pewność, że wszystkie prace zostaną starannie wykonane, a naprawa i regeneracja wałów napędowych poprzedzona będzie profesjonalną diagnozą. 

Bardzo często dochodzi do sytuacji, w których nie trzeba wymieniać całych elementów – wystarczy jedynie czyszczenie, wymiana podpór pędnych, czy też nasmarowanie elementu. Zdarza się również, że wystarcza wymiana tulejki centralnej czy też złącza przesuwnego. Jeśli zachodzi taka konieczność – malujemy zregenerowane elementy. 

Właśnie dlatego nasz serwis cieszy się tak dużym uznaniem wśród klientów – wiemy, jak ważna dla Państwa jest komfortowa i bezpieczna jazda samochodem.