Co zrobić, gdy rozrusznik kręci, ale silnik nie odpala?

  • Post author:
  • Post category:Rozruszniki

Co zrobić, gdy rozrusznik kręci, ale silnik nie odpala

Przekręcasz kluczyk albo naciskasz przycisk i… nic?  Istnieje wiele przyczyn tego, że samochód nie chce odpalić. Zanim wezwiesz pomoc, zapoznaj się z listą rzeczy, które warto sprawdzić przed oddaniem pojazdu do mechanika. 

Dlaczego samochód nie odpala? 

Kiedy rozrusznik kręci, ale nie odpala, może to oznaczać, że silnik w samochodzie ma m.in. problemy z wytworzeniem iskry, uzyskaniem paliwa lub wytworzeniem kompresji. Najczęstsze przyczyny to problemy z zapłonem (na przykład zła cewka zapłonowa) lub układem paliwowym (zatkany filtr paliwa). Jednak źródłem może być również usterka mechaniczna (np.  nieszczelny zawór) lub wadliwe elementy w innych systemach. 

 

Jeśli auto nie odpala (silnik obraca się powoli lub wcale, albo słyszysz dziwne dźwięki podczas próby uruchomienia pojazdu), unikaj wielokrotnego uruchamiania silnika z nadzieją, że silnik w końcu się uruchomi. Możesz w ten sposób rozładować baterię i uszkodzić rozrusznik. Zamiast tego spróbuj użyć ładunku pozostałego w akumulatorze, aby zlokalizować usterkę. Zapoznaj się z naszym praktycznym przewodnikiem dotyczącym rozwiązywania problemów z układem rozruchowym.

Rozrusznik kręci, ale auto nie odpala – co robić? 

Problemy z uruchomieniem silnika pojazdu mogą pojawić się z dnia na dzień, i to nie tylko w momentach załamania pogody. Jeśli samochód nie odpala, ale kręci się rozrusznik to znak, że trzeba sprawdzić kilka rzeczy w samochodzie. Przyczyna może być prozaiczna, ale równie dobrze problem może tkwić głębiej.  Oto, co warto sprawdzić, jeśli Twoje auto nie odpala.

Cewka zapłonowa

Gdy samochód nie odpala, może to świadczyć o uszkodzeniu cewki zapłonowej. Aby upewnić się, że w tym leży problem, będziesz potrzebował multimetru (jest to specjalne narzędzie zaprojektowane do pomiaru prądu elektrycznego, napięcia i rezystancji), którym przetestujesz natężenie prądu przepływającego przez cewkę. 

Komputer pokładowy

Komputer w nowoczesnych pojazdach monitoruje i steruje dużą liczbą czujników i elementów wykonawczych. Przeskanuj pamięć komputera w poszukiwaniu kodów usterek, zanim przystąpisz do kolejnych kroków. Nawet jeśli kontrolka check engine nie zapaliła się, możesz znaleźć oczekujący kod błędu, który będzie pomocny w przeprowadzeniu diagnozy. 

 

Fałszywe dane wejściowe (lub ich brak) z czujników położenia wału korbowego (CKP) lub wałka rozrządu (CPS) mogą uniemożliwić uruchomienie silnika. Zły czujnik położenia przepustnicy (TPS) również może odciąć iskrę od cylindrów.

Bateria

Jeśli rozrusznik kręci, ale nie odpala, możesz mieć do czynienia z rozładowanym akumulatorem. Jeśli dysponujesz miernikiem, sprawdź poziom naładowania baterii. Możesz także spróbować uruchomić samochód za pomocą kabli rozruchowych. Po rozruchu pozwól, aby samochód pracował przez kilka minut, aby dać alternatorowi czas na naładowanie akumulatora. Jeśli to nie pomoże, warto rozejrzeć się za nowym alternatorem. Korozja na akumulatorze również może uniemożliwić uruchomienie samochodu.

Układ elektryczny

Jeśli po przekręceniu kluczyka, usłyszysz pojedyncze kliknięcie, a silnik się nie uruchomi, może to oznaczać problem z układem elektrycznym, w tym uszkodzony odbiornik. Krótkodystansowa jazda, zwłaszcza w niskich temperaturach, jest szkodliwa dla podzespołów elektryki samochodowej. 

Układ rozruchowy

Auto kręci, ale nie odpala? Problemy z rozrusznikiem lub obwodem mogą uniemożliwić uruchomienie silnika. Przed wezwaniem mechanika, warto  sprawdzić spadki napięcia w obwodzie za pomocą wspomnianego multimetru. Zwróć szczególną uwagę na nietypowy hałas podczas rozruchu. Jeśli słyszysz podejrzane, metaliczne dźwięki, może to oznaczać, że konieczny będzie zakup nowego urządzenia (zazwyczaj rozrusznik wymienia się po przejechaniu około 75 000 kilometrów).

Filtr paliwa

Filtr paliwa zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do układu paliwowego samochodu. Jeśli jest zatkany, do silnika może nie dopływać wystarczająca ilość paliwa. Jeśli stwierdzisz, że to przez zatkany filtr auto nie odpala, wystarczy wymienić go na nowy. Aby filtr paliwa nie zatykał się w przyszłości, staraj się wymieniać go co dwa lata lub po przebyciu około 40 000 kilometrów (koszt takiego elementu to około 20-100 zł, sama wymiana jest szybka i prosta). 

Pasek rozrządu

Pasek rozrządu zapewnia otwieranie i zamykanie zaworów silnika w odpowiednich odstępach czasu, tak aby zawory i tłoki nigdy się ze sobą nie stykały. Pasek rozrządu to najważniejszy element konserwacyjny Twojego silnika. Uszkodzony (wytarty lub naderwany) może w najgorszym przypadku spowodować uszkodzenie silnika. Producenci samochodów określają, kiedy należy wymienić pasek rozrządu. Jest to zwykle określane w oparciu o przebieg: na ogół wskazana jest wymiana tego elementu co 70 000 kilometrów. 

 

Pasek rozrządu

Samochód nie odpala? Nie panikuj!

Jeśli samochód nie odpala, nie wpadaj w panikę. Warto po kolei sprawdzić poszczególne części mogące mieć wpływ na rozruch pojazdu. Wstępna diagnostyka pozwoli Ci zaoszczędzić sporo pieniędzy. Gdy znajdziesz element odpowiedzialny za to,  że auto nie odpala, będziesz mógł zamówić go po cenie dużo niższej, bez płacenia marży, jaką na części samochodowe nakładają serwisy motoryzacyjne. 

 

W sklepie internetowym alternatory-rozruszniki-regeneracja.pl znajdziesz części układu rozruchowego do pojazdów wszystkich najpopularniejszych marek. Asortyment obejmuje również rozruszniki: nowe i używane (regenerowane).  Zamówisz je szybko i wygodnie – z dostawą pod wskazany adres.

 

W przypadku takich części jak filtr paliwa bezpieczniki, akumulator czy pasek rozrządu, wymiana jest stosunkowo prosta i nie powinna przysporzyć Ci problemów). Jeśli jednak nie czujesz się pewnie, nurkując pod maską, możesz skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu, który wykona kompleksową diagnostykę układu rozruchowego oraz wymieni zakupioną przez Ciebie część.