Co zrobić, gdy w pojeździe świeci się kontrolka trakcji TC?

Co zrobić, gdy w pojeździe świeci się kontrolka trakcji TC

Kontrola trakcji to funkcja bezpieczeństwa, która istnieje od dziesięcioleci w różnych formach, ale stała się obowiązkowym wymogiem we wszystkich nowych samochodach produkowanych od 2011 roku.  Jak działa dokładnie kontrola trakcji i po czym rozpoznać, że z systemem dzieje się coś niedobrego? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.

Czym jest kontrola trakcji TC?

System kontroli trakcji (TCS) wykrywa utratę przyczepności kół podczas jazdy. W niektórych przypadkach, gdy koła samochodu zaczynają tracić przyczepność i obracać się szybciej podczas przyspieszania na śliskich nawierzchniach, sterownik silnika systemu kontroli trakcji zmniejsza moment obrotowy kół poprzez:

 

  • zmniejszenie dopływu paliwa do silnika,
  • opóźnianie zapłonu,
  • zamknięcie przepustnicy wlotu powietrza.

 

Oprócz kontroli trakcji większość nowych samochodów wyposażona jest również w system elektronicznej kontroli stabilności (często nazywany ESP lub ESC), którego zadaniem jest stabilizacja toru jazdy. Jest on odpowiedzialny m.in. za chwilowe hamowanie koła, które obraca się szybciej niż pozostałe, jak również przerzucanie mocy silnika na te koła, które mają największą przyczepność w danej chwili.

 

Podobnie jak w przypadku wielu systemów bezpieczeństwa, system kontroli trakcji zintegrowany jest z lampką ostrzegawczą na desce rozdzielczej, która na krótko zapala się po uruchomieniu pojazdu. Jeśli jednak lampka pozostaje zapalona lub miga i nie gaśnie podczas jazdy, może oznaczać to poważną usterkę w systemie.

Kontrolka kontrola trakcji – co oznacza?

Komputer odpowiedzialny za zarządzanie wszystkimi systemami i częściami pojazdu stale monitoruje problemy, które mogą spowodować awarię lub uszkodzenie. Te potencjalne problemy są komunikowane kierowcy właśnie za pośrednictwem lampek na desce rozdzielczej.  Sprawdź, co może oznaczać kontrolka TCS.

Lampka TCS miga, gdy tylko samochód zaczyna przyspieszać

Kontrolka trakcji migająca podczas przyspieszania może oznaczać, że nawierzchnia nie zapewnia kołom odpowiedniego tarcia. Światełko najczęściej miga podczas jazdy po zaśnieżonej, błotnistej lub oblodzonej drodze. Jeśli jednak lampka miga, gdy samochód zwalnia, a droga nie jest śliska, problem może dotyczyć czujnika ABS (układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania) w Twoim pojeździe. W takim przypadku powinieneś sprawdzić kody z jednostki sterującej ABS, aby upewnić się, że czujnik działa właściwie. 

Kontrolka TCS świeci się, a pod spodem znajduje się napis OFF

Kontrolka TCS OFF oznacza po prostu, że system kontroli trakcji jest wyłączony. Możesz łatwo go uruchomić za pomocą przycisku znajdującego się w samochodzie. Jeśli nie wiesz, gdzie jest umieszczony, zajrzyj do instrukcji serwisowej. Bez względu na to, jak dobrym jesteś kierowcą, nie zaleca się wyłączania kontroli trakcji podczas normalnej, codziennej jazdy.

Kontrolka trakcji świeci światłem ciągłym

Stale podświetlona kontrolka TCS oznacza, że ​​coś poważnego dzieje się z  systemem kontroli trakcji. Rozwiązaniem jest odczytanie kodów w centralce ABS i ich właściwa interpretacja. Awaria systemu kontroli trakcji może utrudnić prawidłowe obracanie się kół i spowodować utratę kontroli nad pojazdem, co zwiększa ryzyko wypadku. Dlatego, jeśli na desce rozdzielczej Twojego samochodu zapali się kontrolka TC, powinieneś skorzystać z pomocy mechanika, który będzie wiedział, jak rozwiązać problem.

 

5 najczęstszych przyczyn związanych z włączeniem kontrolki TCS podczas jazdy:

 

  • awaria czujnika ABS,
  • problemy w okablowaniu.

 

Od czujnika prędkości każdego koła do głównego komputera pojazdu biegną przewody. Jeśli te są one skorodowane lub uszkodzone, system kontrola trakcji może uznać, że koła nie obracają się z tą samą prędkością, co spowoduje zapalenie kontrolki. Wymiana przewodów może rozwiązać problem.

 

  • Problemy z pierścieniem magnetycznym,
  • przenikanie wody do złączy czujnika ABS,
  • awaria jednostki sterującej ABS.

Czy mogę jechać z zapaloną kontrolką kontroli trakcji?

Jeśli kontrolka ESP zapala się podczas jazdy, ale żadne inne diody ostrzegawcze nie są podświetlone, nie panikuj. Znajdź bezpieczne miejsce do zatrzymania się, wyłącz pojazd, a następnie uruchom go ponownie. Jeśli uruchomienie lampki ostrzegawczej było błędem systemowym, przy ponownym uruchomieniu silnika nie powinna się pojawić. Jeśli jednak kontrolka TC znów się włączy, powinieneś wezwać pomoc drogową lub udać się do najbliższego mechanika, który wykona szczegółową diagnozę. 

 

Dopóki problem nie zostanie rozwiązany, powinieneś jechać powoli i unikać gwałtownego przyspieszania, które mogłoby spowodować poślizg kół. Jeśli wraz z kontrolką TC, zapali się również lampka ABS, bezwzględnie unikaj gwałtownego hamowania. Gdy kontrolki TC i ABS zapalą się razem z czerwoną kontrolką ostrzegawczą hamulca głównego, będzie to jasny komunikat, że nie powinieneś w ogóle prowadzić samochodu dalsza jazda mogłaby zagrażać bezpieczeństwu Twojemu, Twoich pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu.

kontrola trakcji

Kontrola trakcji sama się włącza? Postaw na kompleksową diagnozę

Właściwa diagnoza problemów z TCS zwykle wymaga specjalistycznego narzędzia skanującego, które odnajdzie kod usterki wywołujący lampkę ostrzegawczą. Jeśli więc zaobserwowałeś problemy z elektronicznym układem ESP, którego zadaniem jest stabilizacja toru jazdy, powinieneś udać się do mechanika, który wyeliminuje problem. Aby nie napotkać problemów z TCS, warto regularnie wykonywać przegląd techniczny układu hamulcowego (co najmniej 2x do roku, przed i po zimie). 

 

Warto nadmienić, że prawidłowy stan techniczny hamulców jest bardzo ważny dla działania układu ESP, w tym systemu TCS. Regeneracja zacisków hamulcowych pozwoli Ci uniknąć problemów z utrzymaniem trakcji jazdy oraz ograniczyć wibracje podczas hamowania. Również niewłaściwe ciśnienie w oponach samochodu może wpływać na działanie kontroli trakcji. Gdy opony są niedopompowane (bądź co gorsze niewymienione przed zimą), mogą nie zapewniać odpowiedniej przyczepności do nawierzchni.