Ile kosztuje nabicie i odgrzybienie klimatyzacji w 2022 roku?

Ile kosztuje nabicie i odgrzybienie klimatyzacji

Jeśli klimatyzacja w Twoim samochodzie nie wytwarza chłodnego powietrza, być może nadszedł czas, aby naładować system nowym czynnikiem chłodniczym, a także dowiedzieć się, dlaczego stary się wyczerpał. Jaki jest koszt nabicia klimatyzacji i na czym polega serwis klimatyzacji? 

Na czym polega nabicie i serwis klimatyzacji?

Doładowanie układu klimatyzacji (potocznie nabicie) polega na dodaniu większej ilości czynnika chłodniczego do systemu, aby był on w stanie schłodzić wnętrze pojazdu podczas jazdy w upalne dni. Serwisowanie układu klimatyzacji jest oczekiwaną czynnością konserwacyjną dla wszystkich pojazdów z działającym klimatyzacją. Jest to zwykle wykonywane przez dealerów lub sklepy i polega na podłączeniu pojazdu do maszyny, która usuwa czynnik chłodniczy z systemu, a jednocześnie poddaje systemowi podciśnienia.

 

Serwis klimatyzacji ma na celu przetestowanie systemu pod kątem wycieków i sprawdzenie, czy utrzymuje on próżnię przez określony czas (zazwyczaj 30 minut). Dzięki temu technik jest w stanie wykryć nieszczelności i ewentualnie określić miejsce wycieku. Jest to ważne, ponieważ samo napełnienie pojazdu większą ilością czynnika chłodniczego będzie tylko tymczasowym rozwiązaniem, jeśli wystąpi jego wyciek.

 

Jeśli system wykaże prawidłowe działanie podciśnienia, urządzenie naładuje system przy wykorzystaniu takiej ilości czynnika chłodniczego, jaka jest potrzebna do prawidłowego działania systemu. W ten sposób zapewnisz, że sprężarka będzie działać wydajnie, zapewniając poziomy chłodzenia wymagane dla konkretnej marki i modelu pojazdu.

Ile kosztuje nabicie klimatyzacji?

Koszt profesjonalnego serwisu klimatyzacji waha się średnio od 180 do 220 zł, w zależności od marki i modelu pojazdu, a także miasta, w którym wykonywana jest usługa. Oczywiście wpływ na ostateczną cenę nabicia klimatyzacji ma zakres usług oraz to, ile czynnika chłodzącego trzeba będzie uzupełnić. 

 

Zazwyczaj pierwsze 100 g chłodziwa kosztuje 100 zł,  a każde następne 30-50 zł. Wiele warsztatów uwzględnia w cenie serwisu klimatyzacji nabicie do 100 g chłodziwa, warto jednak wiedzieć, że w przypadku przeciętnego samochodu osobowego w układzie mieści się 500-600 gr czynnika, co przekłada się na koszt 250 zł. Ze względu na straty czynnika chłodniczego w miarę używania klimatyzacji, usługę należy dodać do stałego harmonogramu konserwacji pojazdu. Zaleca się, aby nabicie klimatyzacji wykonywać w pojeździe po przejechaniu około 150 000 kilometrów, czyli średnio co 2–3 lata.

Odgrzybianie klimatyzacji – cena

Ile kosztuje odgrzybianie klimatyzacji? Cena usługi wykonanej w profesjonalnym warsztacie przy wykorzystaniu metody ultradźwiękowej (chemicznej) waha się w granicach 80–120 zł. Niewiele tańsze jest ozonowanie – koszt wynosi średnio 60–100 zł. 

Jak często powinno przebiegać ?

Ładowanie AC w domowych warunkach nie jest elementem regularnej konserwacji w harmonogramie zalecanym przez producenta samochodu. System klimatyzacji jest zapieczętowany i nigdy nie powinieneś nabijać jej samodzielnie. W praktyce jednak uszczelki gumowe z czasem wysychają i zużywają się, a czynnik chłodniczy odparowuje, Typowe objawy sugerujące potrzebę naładowania klimatyzacji samochodowej:

 

  • zimne powietrze nie wydostaje się z otworów wentylacyjnych,
  • mgła nie znika z przedniej szyby po przełączeniu klimatyzacji na odszranianie.

Jaki system chłodniczy jest zalecany?

Najpopularniejszym czynnikiem chłodniczym stosowanym w nowszych modelach samochodów jest R134a. Zastąpił on wariant R12 stosowany do 1994 roku. Wiele starszych samochodów, które nigdy nie były serwisowane, mogą wciąż używać czynnika starszego typu, dlatego trzeba je zmodernizować pod R134a. Kilka lat temu na rynku pojawiła się nowa generacja czynnika chłodniczego R1234yf, który został udostępniony do użytku DIY. Oznacza to po prostu tyle, że można uzupełnić go samodzielnie.

 

Aby samodzielnie wykonać tę usługę, należy zakupić zalecany przez producenta czynnik chłodniczy. Do prawidłowego wykonania usługi niezbędny będzie zestaw pompy próżniowej i manometru kolektora.

Jak długo trwa nabicie klimatyzacji?

Jeśli masz umiejętności, aby zrobić to sam, nabicie klimatyzacji nie powinno zająć Ci więcej niż 30 do 60 minut. Do tego trzeba doliczyć czas związany z przeprowadzeniem testu szczelności systemu pod ciśnieniem (30 minut). Usługa wykonywana w warsztacie trwa nieco dłużej. Istnieją inne czynniki, które mają na to wpływ. Na przykład, najpierw musisz poczekać, aż Twój samochód zostanie zabrany do garażu. Jeśli warsztat ma mało stanowisk, a przed Tobą oczekują jeszcze inni kierowcy, czas oczekiwania może się wydłużyć.

Jak długo trwa nabicie klimatyzacji

Co się stanie, jeśli nabijesz zbyt dużo czynnika do klimatyzacji? 

Wykonując tę ​​usługę samodzielnie, będziesz mieć odpowiedni zestaw do ładowania, który pomoże Ci dostarczyć odpowiednią ilość czynnika chłodniczego do układu klimatyzacji Twojego pojazdu. Możliwe jest jednak sytuacja, w której do układu klimatyzacji dostanie się zbyt dużo czynnika, co może skutkować „przeładowaniem” układu klimatyzacji. W rezultacie sprężarka nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu chłodzenia, a zamiast tego, do pojazdu będzie dostarczane ciepłe powietrze. Jeśli przeładujesz system, najlepiej zabrać pojazd do mechanika, który opróżni układ za pomocą specjalnej maszyny klimatyzacyjnej.

Czy serwisowanie klimatyzacji jest konieczne? 

Układ klimatyzacji w samochodzie został zaprojektowany tak, aby automatycznie wyłączać się, jeśli w przewodach nie ma wystarczającej ilości czynnika chłodniczego lub odpowiedniego ciśnienia. Ma to zapobiegać występowaniu dodatkowych uszkodzeń. Kontynuacja jazdy bez nabitej klimatyzacji jest całkowicie bezpieczna, ale robienie tego przez dłuższy czas może spowodować zatarcie sprężarki z powodu nieużywania, zwiększając koszty i złożoność późniejszych napraw.

 

Gdy wykonasz serwis klimatyzacji, warto pomyśleć także o sprawdzeniu systemu ogrzewania w Twoim samochodzie. Jeśli z kratek wentylacyjnych wydobywa się zimne, wręcz lodowate powietrze, a nawiew pracuje z mniejszą mocą, niż zwykle, to znak, że warto zlecić naprawę wentylatora.