Sprawna pompa wspomagania kierownicy jest kluczem do zachowania pełnej kontroli nad pojazdem. Podobnie jak w przypadku wielu innych części i układów, z czasem i ona może ulec awarii. Poznaj kilka wskazówek, które pomogą Ci zidentyfikować potencjalne problemy z pompą wspomagania kierownicy, zanim dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze.
Jak działa pompa wspomagania?
Większość nowoczesnych samochodów poruszających się po drogach wyposażona jest we wspomaganie kierownicy. Jednym z najważniejszych elementów takiego układu jest pompa wspomagania, która wykorzystuje hydraulikę do wtłaczania płynu do skrzyni przekładni kierowniczej. Pełni on funkcję czynnika wykonawczego – to dzięki niemu możliwy jest skręt kół. Podczas skręcania, w wale kierownicy otwierają się małe otwory, które wypełnione są płynem pod wysokim ciśnieniem.
Uszkodzona pompa wspomagania – objawy
Wszystkie części w samochodzie mają ograniczoną żywotność, a pompa wspomagania kierownicy nie jest wyjątkiem. Jako kierowca powinieneś mieć oczy (i uszy) otwarte na pewne zachowania, które mogą sygnalizować problem z tym właśnie elementem. Jeśli zaobserwujesz poniższe objawy uszkodzonej pompy wspomagania, powinieneś zlecić sprawdzenie całego układu kierowniczego zaufanemu mechanikowi, żeby zapobiec jego nieodwracalnemu uszkodzeniu.
Pojazd piszczy po uruchomieniu
Piszczenie pojazdu po uruchomieniu silnika, może być przyczyną ślizgania się paska serpentynowego. To jeden z najczęstszych, ale też najłatwiejszych do zidentyfikowania objawów. Jeśli po włączeniu samochodu usłyszysz pisk o wysokim tonie, koniecznie wezwij pomoc drogową lub mechanika. Nasilający się podczas ostrych zakrętów piskliwy dźwięk może wskazywać na poważniejszy problem niż tylko poluzowanie paska.
Sztywna kierownica
Kierownica, która staje się sztywna, ciężka i wolno reaguje na ruch kierowcy, może być oznaką mechanicznego uszkodzenia pompy wspomagania. Kontynuowanie jazdy w takiej sytuacji nie jest wskazane – może to stanowić prawdziwe źródło zagrożenia dla Ciebie i innych kierowców.
Wycie podczas skręcania
Dlaczego pompa wspomagania wyje? Zwykle dzieje się tak, gdy w zbiorniku jest mało płynu wspomagania. Dodatkowe objawy, takie jak barwa mocno odstająca od fabrycznego koloru czy zapach spalenizny, stanowią najczęściej potwierdzenie tego, że pompa wspomagania zasysa powietrze zamiast płynu, co powoduje wycie. Dźwięk ten najczęściej nasila się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika (RPM). Brak niezwłocznej reakcji może spowodować dodatkowe uszkodzenie układu kierowniczego i powiązanych z nim części.
Wycieki płynów
Jeśli zauważysz jakiekolwiek przecieki pod maską lub samochodem, może to świadczyć o tym, że pompa jest uszkodzona. Warto przyjrzeć się szczególnie takim elementom układu jak przekładnia kierownicza, węże układu wspomagania czy chłodnica.
Srebrny kolor płynu
Nie tylko brak płynu wspomagania kierownicy, ale także jego srebrny kolor, może być objawem uszkodzenia pompy. Za szarą barwę odpowiadają opiłki metalu powstałe w wyniku tarcia o siebie dwóch powierzchni.
Zapalenie się kontrolki układu wspomagania
Są różne przyczyny zapalenia się kontrolki układu wspomagania. Może nią być m.in. wadliwy sterownik lub uszkodzony czujnik sterowania, ale nie tylko. Objawy te mogą sugerować także to, że pompa nie pracuje odpowiednio wydajnie, ulega przegrzaniu lub zapowietrzeniu.
Jak sprawdzić pompę wspomagania?
Pompa wspomagania zwykle wytrzymuje do około 150 tys. km, zanim pojawią się pierwsze poważne problemy związane z jej eksploatacją. Jeśli nie chcesz dopuścić do awarii pojazdu i wystąpienia sytuacji, w której nie będziesz mógł dojechać do pracy, powinieneś wiedzieć, jak sprawdzić pompę wspomagania. Choć w tym celu najlepiej jest udać się do zaufanego warsztatu, który wykona kompleksowy przegląd całego układu, możesz samodzielnie określić poziom płynu. Zgodnie z zaleceniami mechaników, należy wymieniać go po przejechaniu 60 tys. km, ale nie rzadziej niż co 2 lata.
Aby wymienić olej, w pierwszej kolejności musisz zidentyfikować zbiornik. Jeśli jest on wykonany z przezroczystego tworzywa sztucznego, sprawdź linię wskaźnika na jego zewnętrznej ściance, aby określić dokładny poziom płynu. Jeśli zbiornik jest metalowy lub zaciemniony, wyciągnij wskaźnik i wytrzyj go czystą szmatką. Następnie umieść miarkę z powrotem w środku. Wskaże ona poziom płynu pozostałego w zbiorniku.
Niezaprzeczalnie ważne jest, aby wykonywać rutynowe przeglądy układu kierowniczego samochodu, ponieważ brudny płyn wspomagania może spowodować uszkodzenie pompy czy przekładni kierowniczej, prowadząc do całkowitej awarii całego układu.
Co robić w przypadku awarii pompy wspomagania?
Jeśli podejrzewasz problem z pompą, najlepiej odholować pojazd w bezpieczne miejsce, a następnie zlecić jej kompleksową diagnostykę. Pompa wspomagania kierownicy działa tylko podczas jazdy, dlatego możesz nie być świadom jej awarii, dopóki nie usłyszysz wycia i piszczenia lub nie zobaczysz wycieku płynu z jej wnętrza. Jeśli zaobserwowałeś wymienione wyżej objawy, nie powinieneś naprawiać jej własnoręcznie.
Mechanicy znają dokładne położenie tego urządzenia, dlatego zweryfikowanie poprawności jego działania zajmie im mniej czasu, niż Tobie. Warto nadmienić, że podczas samodzielnej naprawy możesz nieumyślnie uszkodzić pompę, jeśli nie masz doświadczenia w tej dziedzinie. Na usługi warsztatowe udzielane są gwarancje, a za błędy popełnione podczas własnoręcznej wymiany konkretnych elementów, odpowiada kierowca.
K&K – profesjonaliści od pomp wspomagania
Do kogo możesz się zwrócić z problemem dotyczącym pompy wspomagania? W K&K Alternatory i Rozruszniki zyskujesz dostęp do doświadczonych techników, którzy kompleksowo sprawdzą pojazd i przedstawią szczegółowe wyjaśnienie, dlaczego pompa wspomagania wyje. Zwykle wymiana płynu lub wadliwego sterownika wystarczy, jednak w niektórych przypadkach konieczna może okazać się naprawa całego układu.