Jakie napięcie powinien mieć akumulator?

Jakie napięcie powinien mieć akumulator

Akumulator zapewnia sprawne działanie pojazdu. Bez niego nie można podnosić i opuszczać okien, zamykać drzwi ani odtwarzać muzyki. Warto wiedzieć, ile volt powinien mieć naładowany akumulator, aby możliwe było uruchomienie silnika, oraz w jaki sposób można zmierzyć jego napięcie. 

Ile wynosi prawidłowe napięcie akumulatora samochodowego?

Przy wyłączonym silniku napięcie w pełni naładowanego akumulatora samochodowego powinno wynosić 12,6 woltów. Jest ono znane jako „napięcie spoczynkowe”. Jeśli napięcie jest niższe, oznacza to, że akumulator nie jest w pełni naładowany lub ma usterkę. Gdy silnik pojazdu jest uruchomiony, wartość napięcia zwykle wzrasta do 13,5 lub 14,5 woltów. Akumulator jest doładowywany do tych wyższych poziomów przez alternator, który zamienia energię mechaniczną na energię elektryczną.

 

Wiesz już, jakie napięcie powinien mieć akumulator. Ważnym parametrem jest także natężenie prądu, którego wartość będzie się różnić w zależności od wyposażenia, jakie oferuje Twój pojazd. Inny słowy: samochód z wieloma rozbudowanymi funkcjonalnościami będzie miał akumulator o wyższym natężeniu. Typowy prąd akumulatora waha się od 450 do 750 CCA. CCA oznacza ampery z zimnym rozruchem i odnosi się do liczby amperów, jaką 12-voltowy akumulator może dostarczyć w temperaturze 0º C przez 30 sekund, utrzymując napięcie 7,2 wolta lub więcej. Im wyższy CCA, tym większa moc startowa.

Jak zmierzyć napięcie akumulatora? 

Gdy samochód się nie uruchamia, często przyczyną jest niski lub rozładowany akumulator. Niestety, większość właścicieli pojazdów nie sprawdza akumulatora, dopóki nie ulegnie awarii. W ramach konserwacji zapobiegawczej sugerowaną najlepszą praktyką jest regularne przeprowadzanie testu napięcia akumulatora samochodowego – co najmniej dwa razy w roku – za pomocą multimetru. To elektroniczny przyrząd, który służy do pomiaru woltów, amperów i rezystancji ze źródła elektrycznego. 

 

Najczęstszym zastosowaniem multimetru w motoryzacji jest właśnie testowanie wytrzymałości akumulatora samochodowego. Gdy jest właściwie używany, dostarcza informacji o napięciu z dużą dokładnością na odczycie cyfrowym. Zrozumienie dostarczonych danych ma kluczowe znaczenie dla określenia, czy bateria jest mocna i zdrowa, czy też powinna zostać wymieniona.

Przygotuj akumulator

Jak zmierzyć napięcie akumulatora? Pierwszym krokiem jest zlokalizowanie samej baterii w pojeździe i ustalenie, czy zarówno na dodatnim, jak i ujemnym zacisku nie znajduje się brud lub korozja. Zacisk dodatni ma zwykle czerwoną osłonę i znak „plus”, natomiast zacisk ujemny ma czarną osłonę i znak „minus”. 

 

Zabrudzenia mogą uniemożliwić multimetrowi dokonanie dokładnych odczytów napięcia, dlatego korodujące miejsce należy szorować drobnoziarnistym papierem ściernym. Koniecznie załóż rękawiczki ochronne, aby zapobiec narażeniu skóry na działanie szkodliwych chemikaliów i kwasu akumulatorowego. Gdy zaciski będą już czyste, możesz bez obaw podłączyć do nich multimetr. 

Ustawienie multimetru

Multimetr może wydawać się skomplikowany ze względu na różne ustawienia pomiaru, ale ogólna obsługa jest dość prosta. W celu sprawdzenia wyjścia elektrycznego z akumulatora pojazdu, pokrętło multimetru należy ustawić na „20 woltów”. Jednak przed użyciem multimetru należy usunąć cały ładunek powierzchniowy z akumulatora, aby umożliwić dokładny odczyt. Aby to zrobić, reflektory powinny być włączone na około dwie minuty, a następnie wyłączone.

Analiza parametrów

Do pomiaru obciążenia akumulatora multimetr wyposażony jest w dwie sondy: czerwoną i czarną. Czerwona sonda służy do kontaktu z zaciskiem dodatnim, a czarna do kontaktu z zaciskiem ujemnym.

 

Gdy sondy dotkną zacisków w stanie spoczynku silnika, wyświetlacz multimetru powinien pokazywać odczyt 12,2 do 12,6V (oznacza to pełne naładowanie). Ten zakres napięcia oznacza, że ​​akumulator ma minimalne napięcie niezbędne do uruchomienia pojazdu. Jeśli odczyt jest niższy niż 12,2 V, napięcie spoczynkowe akumulatora jest słabe, co oznacza, że należy go naładować lub wymienić.

 

Po ustaleniu napięcia akumulatora w spoczynku nadszedł czas, aby uzyskać odczyt cyklu korbowego. Mierzy się to w momencie, w którym pojazd jest włączony, a akumulator jest najbardziej rozładowany z powodu większej ilości energii potrzebnej do napędzania rozrusznika. Aby uzyskać ten odczyt, potrzebna będzie druga osoba do uruchomienia zapłonu. Zaraz po włączeniu samochodu odczyt napięcia spadnie na chwilę. Jeśli wartość będzie niższa od 10 woltów, oznacza to, że bateria nie ma wystarczającej siły obrotowej i jest podatna na awarię. Również w takim przypadku może być konieczne doładowanie lub wymiana baterii.

 

Natychmiast po cyklu korbowym pojazd zacznie pracować na biegu jałowym i będzie utrzymywał stały pobór prądu z akumulatora. Przy pracującym silniku wartość znamionowa multimetru powinna mieścić się w zakresie od 14 do 14,5 woltów. Spadek poniżej 14 oznacza, że ​​albo akumulator jest słaby albo alternator jest uszkodzony. Zadaniem alternatora jest generowanie energii do zasilania układu elektrycznego i ładowania akumulatora podczas pracy pojazdu.

Test alternatora

Aby przetestować alternator, włącz całe wyposażenie elektryczne pojazdu – reflektory, oświetlenie wnętrza, klimatyzację, stereo. To zmaksymalizuje obciążenie napięciowe. Jeśli odczyt multimetru spadnie poniżej 13,5 V to znak, że alternator ma problemy z prawidłowym ładowaniem akumulatora i może wymagać wymiany. 

Zleć pomiar napięcia na akumulatorze profesjonalistom

Jak widzisz, korzystanie z multimetru może dostarczyć cennych informacji na temat akumulatora i układu elektrycznego pojazdu. Testy okresowe mogą pomóc w przewidywaniu i zapobieganiu nieuchronnym awariom, które często występują bez ostrzeżenia. Jeśli nie dysponujesz odpowiednim oprzyrządowaniem, a zaobserwowałeś problemy z układem rozruchowym, skorzystaj z usług doświadczonego zespołu z firmy K&K Alternatory i Rozruszniki, który:

 

  • zada pytania dotyczące Twojego  stylu jazdy, aby określić wpływ, jaki może on mieć na układ rozruchu i ładowania pojazdu,
  • sprawdzi wzrokowo akumulator, w tym zaciski i połączenia,
  • sprawdzi połączenia i dokręci śrubki,
  • użyje multimetru, aby sprawdzić poziom naładowania baterii,
  • sprawdzi i wyreguluje poziom płynu w akumulatorze,
  • wykona regenerację alternatora lub rozrusznika.