Pompy wtryskowe to elementy cenione z uwagi na trwałość i niezawodność. Jednak podobnie jak inne części pojazdu, także i one z czasem mogą ulec awarii. Jeśli będziesz uważny, z łatwością zaobserwujesz pierwsze objawy uszkodzenia pompy paliwa, co pozwoli Ci szybciej i taniej wyeliminować przyczynę problemu.
Jak działa pompa wtryskowa?
Pompa wtryskowa (inaczej pompa wysokiego ciśnienia) to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia wysokoprężnych jednostek napędowych. W dużym uproszczeniu, jej działanie polega na tłoczeniu paliwa do wtryskiwaczy pod sporym ciśnieniem. Innymi słowy: pompa wtryskowa dba o to, aby silnik otrzymał właściwą ilość paliwa, zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.
Zasadniczo, jeśli pojawi się jakikolwiek problem, który powoduje, że pompa wtryskowa oleju napędowego nie pompuje wystarczającej ilości paliwa, może to skutkować znacznym pogorszeniem komfortu jazdy, a z czasem nawet uszkodzeniem samego układu paliwowego. Mając to na uwadze, należy zwrócić uwagę na niektóre typowe objawy uszkodzonej pompy wtryskowej.
Uszkodzona pompa wtryskowa – objawy
Objawy uszkodzonej pompy paliwa mogą pojawić się znienacka i początkowo nie zwracać uwagi kierowcy. Dopiero bardziej charakterystyczne symptomy, wpływające negatywnie na komfort jazdy, skłaniają do odwiedzenia warsztatu. Jeśli zaobserwujesz któryś z poniższych objawów (bądź wszystkie na raz), konieczne będzie przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki układu paliwowego w poszukiwaniu źródła awarii.
Pojazd traci moc
Bardzo częstym zjawiskiem jest mechaniczna awaria pompy paliwa Diesel w wyniku nadmiernej eksploatacji. Objawy takie jak brak płynności jazdy, szarpanie silnikiem oraz ciągła utrata mocy mogą wskazywać na uszkodzony elektrozawór pompy wtryskowej, który należy niezwłocznie wymienić.
Pompa wydaje dziwne dźwięki
Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia często daje charakterystyczne objawy w postaci głośnych, metalicznych dźwięków. Hałas dobiegający spod maski powinien skłonić Cię do odwiedzenia najbliższego warsztatu. Może świadczyć m.in. o tym, że pompa wtryskowa jest nieszczelna lub została częściowo zerwana z mocowania.
Samochód się nie uruchamia
Istnieje wiele potencjalnych przyczyn tego, że samochód nie chce się uruchomić, a jednym z nich jest uszkodzona pompa wtryskowa. Jeśli więc zauważysz, że silnik pojazdu nie włącza się po naciśnięciu przycisku lub przekręceniu kluczyka, powinieneś sprawdzić pompę paliwa.
Samochód gaśnie tuż po zapaleniu
Nieszczelna pompa wtryskowa również daje charakterystyczne objawy, a jednym z nich jest utrudniony rozruch, podczas którego nie następuje spalanie. Pojazdy z nieszczelną pompą wtryskową szybko gasną, nawet przy naciskaniu pedału gazu.
Silnik dymi przy wyższych obrotach
Głośniejsza praca silnika i czarny dym wydobywający się z rury wydechowej to objawy, które daje zatarta pompa wtryskowa. W skrajnych przypadkach taka sytuacja prowadzi do uszkodzenia tłoka lub zaworu, dlatego konieczna jest jak najszybsza wymiana wadliwego komponentu.
Nieprawidłowe ciśnienie paliwa
Niewłaściwe ciśnienie paliwa powoduje awarię pojazdu i zmniejsza jego wydajność. Jeśli zauważysz problemy ze zmniejszonym ciśnieniem oleju napędowego, może to być również objaw awarii pompy paliwa.
Pojazd spala więcej paliwa
Jeśli Twój pojazd zaczyna spalać więcej paliwa niż zwykle to znak, że pompa paliwa jest uszkodzona lub nieszczelna i wymaga przeglądu. Zwiększony apetyt silnika na paliwo to objaw mogący sugerować także niedrożność filtra powietrza.
Samochód gwałtownie przyspiesza
Awaria pompy paliwa może powodować nie tylko utratę mocy silnika, ale także przeciwnie – gwałtowne przyspieszenie pojazdu. Jest to efekt niespójnego ciśnienia w przewodach paliwowych wywołanego stopniowym zużywaniem się elementów urządzenia.
Lampa check engine stale świeci
Stale zapalona podczas jazdy kontrolka check engine może być objawem uszkodzenia pompy wtryskowej Diesel. Duże znaczenie ma w tym przypadku kolor diody. Największy niepokój powinien w Tobie wzbudzić kolor czerwony, który najczęściej wskazuje na poważne problemy w obrębie któregoś z układu.
Awaria pompy paliwa – i co dalej?
Pompa paliwowa jest integralną częścią Twojego samochodu, ponieważ zapewnia silnikowi stały dopływ paliwa. Jednak jak każde inne urządzenie, również pompy paliwowe zużywają się po przejechaniu setek tysięcy kilometrów. Jeśli Twój samochód gaśnie lub ma nierówną moc, być może nadszedł czas, aby przyjrzeć się układowi paliwowemu. Warto nadmienić, że w nowych pojazdach, o niskim przebiegu, pompa wysokiego ciśnienia rzadko sama z siebie ulega awarii, dlatego jeśli zaobserwujesz powyższe objawy, należy odszukać faktyczną przyczynę problemu. Aby tego dokonać, konieczna jest rzetelna, profesjonalna i kompleksowa diagnostyka, przeprowadzona przez doświadczonych techników. Istnieje kilka skutecznych maszyn, które pozwalają przetestować działanie pompy wysokiego ciśnienia.
Za ich pomocą można m.in. regulować objętość i ciśnienie paliwa dla każdego cylindra silnika wysokoprężnego, a także kontrolować szybkość działania. Aby ustrzec się awarii pompy wtryskowej, należy pamiętać o regularnych przeglądach układu paliwowego i wymianie uszczelniaczy – elementy te zużywają się najszybciej podczas eksploatacji pojazdu. Brak wymiany filtra paliwa, złej jakości olej napędowy lub zabrudzone części są bardzo częstymi przyczynami uszkodzeń i awarii pompy wtryskowej.
Skutecznym sposobem na wyeliminowanie problematycznych objawów uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia jest poddanie jej regeneracji. Taka usługa składa się z kilku etapów, z których pierwszym jest demontaż pompy z układu paliwowego samochodu. Następnie jest ona rozbierana na części i montowana w pojeździe z wykorzystaniem nowych podzespołów. Z uwagi na to, że cały proces jest skomplikowany i wymaga przestrzegania ściśle określonych procedur, regeneracja może zająć od kilku do kilkunastu dni. Jej przeprowadzenie warto zlecić rzetelnej firmie, która dysponuje właściwym sprzętem.
Jeśli napotkałeś problemy z pompą wtryskową, skontaktuj się już teraz z firmą K&K Alternatory i Rozruszniki, która przeprowadzi jej kompleksową diagnostykę.