Jakie są objawy awarii regulatora napięcia w alternatorze?

  • Post author:
  • Post category:Alternatory

Regulator napięcia alternatora

Przekręcasz kluczyk i zamiast odpalonego silnika, słyszysz tylko szybkie kliknięcia. To prawdopodobnie objawy uszkodzonego regulatora napięcia. Sprawdź, jak rozpoznać pierwsze oznaki awarii alternatora. 

Co to jest i jak działa alternator?

Współczesne samochody wykorzystują dwa różne źródła zasilania: mechaniczne i elektryczne. Silnik generuje siłę mechaniczną poprzez spalanie paliwa, zapewniając w ten sposób moc potrzebną do poruszania kołami. Tymczasem szereg innych systemów, od reflektorów po radio, opiera się na energii elektrycznej dostarczanej przez akumulator. 

 

Te dwa systemy współdziałają ze sobą za pomocą alternatora, który przekształca energię mechaniczną w energię elektryczną. Alternator jest stosunkowo prostym elementem składającym się tylko z kilku części, ale odgrywa kluczową rolę w pojazdach napędzanych benzyną. Bardzo ważnym elementem jest regulator napięcia, dzięki któremu akumulator jest stale doładowywany prądem o stałym napięciu. Gdy element ten przestanie działać poprawnie, może pojawić się szereg problemów. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia regulatora napięcia. 

 

Regulator napięcia alternatora – objawy uszkodzenia

Bez regulatora napięcia alternator mógłby osiągnąć wartość krytyczną 250 woltów, która jest niebezpieczna zarówno dla akumulatora, jak i całej instalacji elektrycznej samochodu. Zadaniem regulatora jest stabilizowanie napięcia w zależności od poboru mocy i zapotrzebowania albo prędkości i obrotów silnika. Jakie objawy daje zużyty regulator napięcia? Oto najczęstsze z nich. 

Nagłe gaśnięcie silnika

Zużyty regulator napięcia prawie zawsze prowadzi do sytuacji, w której samochód odmawia posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie. Bezpośrednią przyczyną takiego problemu są często wtryskiwacze paliwa, które do pracy wymagają energii elektrycznej. Jeśli wadliwy alternator nie zapewnia stałego naładowania akumulatora, wtryskiwacze paliwa mogą nie zadziałać, co uniemożliwia odpalenie silnika. W rezultacie alternator może nie być w stanie zapewnić pełnego naładowania akumulatora — nawet przy pracującym silniku.

Problemy z elektryką

Objawy uszkodzonego regulatora napięcia bardzo często obejmują problemy z elektryką i elektroniką. Zużyty lub uszkodzony regulator napięcia może powodować wiele anomalii. Na przykład, reflektory w Twoim samochodzie mogą wydać się ciemniejsze niż zwykle – lub nawet, że ich jasność zmienia się w niewytłumaczalny sposób. Częstym objawem uszkodzonego regulatora napięcia jest migotanie kontrolek na desce rozdzielczej. Okna automatyczne mogą otwierać się i zamykać znacznie wolniej niż zwykle. Może to powodować także niekontrolowane włączanie i wyłączanie radia czy systemu rozrywki.

Zapach siarki

Spalony regulator napięcia prawie zawsze daje objawy w postaci braku prądu podczas jazdy i nieprzyjemnej, siarkowatej woni. Jeśli je zaobserwujesz, niezwłocznie zatrzymaj samochód i wezwij pomoc drogową. Przepalony akumulator może spowodować zwarcie i uszkodzenie układu elektrycznego.

Nietypowe dźwięki

Źle działające, uszkodzone alternatory (w tym regulatory napięcia) często wydają głośne lub nietypowe dźwięki. Jeśli pasek serpentynowy obracający kołem pasowym alternatora zerwie się lub uszkodzi w wyniku nadmiernej eksploatacji, usłyszysz dziwne skrzypienie. Również łożyska ulegające zużyciu mogą wytwarzać brzęczący dźwięk, który nasila się w miarę dalszej degradacji.

Świecąca kontrolka check engine 

Kontrolka check engine to bardzo częsty objaw sugerujący zużycie lub uszkodzenie regulatora napięcia. Jeśli dioda świeci na czerwono i nie gaśnie to znak, że powinieneś niezwłocznie odwiedzić mechanika. 

Jak sprawdzić alternator i regulator napięcia

Jak sprawdzić alternator i regulator napięcia? 

Jeśli podejrzewasz, że alternator lub regulator napięcia jest uszkodzony, choć na desce rozdzielczej nie pojawia się kontrolka ostrzegawcza, możesz otworzyć maskę i sprawdzić stan paska serpentynowego. Jeśli jego powierzchnia lekko się szkli i wygląda na przypalony, oznacza to, że prawdopodobnie jest zbyt luźny. Tarcie metalu o gumę nagrzewa pasek, przez co szybko się zużywa. Pasek serpentynowy możesz wymienić samodzielnie jest to jedna z najtańszych części samochodowych, jakie możesz kupić. Sama wymiana jest szybka i łatwa.

 

Zastanawiasz się, jak samodzielnie sprawdzić regulator napięcia? Potrzebny będzie Ci multimetr to niewielkie urządzenie, które pozwala w prosty sposób mierzyć podstawowe wartości elektryczne. Upewnij się, że pojazd jest zaparkowany na równym podłożu i ma zaciągnięty hamulec ręczny, a następnie załóż gogle ochronne. Ustaw miernik na 20V DC i podłącz przewody do akumulatora przewód dodatni do dodatniego zacisku akumulatora, a przewód ujemny do zacisku ujemnego. Wartość napięcia powinna wynosić około 12,6 wolta.

 

Uruchom silnik i ponownie dokładnie sprawdź napięcie. Jeśli alternator jest sprawny i ładuje akumulator, tym razem napięcie powinno wynosić co najmniej 14,2 V. Następnie włącz wszystkie reflektory, oświetlenie wnętrza, radio, ogrzewanie i inne dodatkowe funkcje. Jeśli którykolwiek z parametrów spadnie poniżej ww. wartości, jest to mocny argument za tym, aby wymienić alternator na nowy. Warto sprawdzić wszystkie kable pod kątem korozji. Może się okazać, że potrzebujesz jedynie nowych złączy czy prostowników. 

Uszkodzony regulator napięcia – i co dalej?

Jeśli zaobserwujesz jakiekolwiek objawy uszkodzenia regulatora napięcia, jak najszybciej poszukaj profesjonalnej pomocy. Eksperci od alternatorów z firmy K&K przeprowadzą dla Ciebie kompleksową diagnostykę i doradzą w wyborze odpowiedniego urządzenia. Już teraz odwiedź sklep www.alternatory-rozruszniki-regeneracja.pl, w którym zamówisz wszystkie potrzebne komponenty. W asortymencie znajdziesz części do alternatorów pochodzące od zaufanych producentów, a także alternatory nowe i regenerowane, które objęte są stosowną gwarancją.