Co to jest turbosprężarka? Zasady działania, budowa i objawy awarii. Na czym polega regeneracja i naprawa turbosprężarek? 

Turbosprężarka to bardzo proste urządzenie – jest to maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny oraz sprężarki. Dzięki temu urządzeniu silnik dostaje więcej paliwa poprzez kompresję powietrza z dolotu, co pozwala zwiększyć osiągi silnika bez zwiększania pojemności. 

Zazwyczaj doświadczeni kierowcy unikają kupna samochodów z turbosprężarkami – to kolejny element, który może się zepsuć, a jego naprawa naraża nas na dodatkowe koszty, na szczęście regeneracja czy też naprawa turbosprężarki nie musi być droga! Warto natomiast mieć świadomość, że w dobie produkcji samochodów z coraz bardziej skomplikowanymi częściami, producenci ukrywają ten znacznie pomniejszony element pod silnikiem. 

 

Turbosprężarka – zasady działania i budowa urządzenia 

Turbosprężarka zasilana jest za pomocą turbiny, ta z kolei jest napędzana poprzez przepływ gazów lub cieczy, a w przypadku samochodów – spalinami, powodując, że auto traci mniej energii. Napędzana spalinami turbina napędza wał, a następnie sprężarkę. 

Działa to na zasadzie wiatraka, jeśli spaliny obracają turbinę, to w tym samym czasie napędzają sprężarkę, która wpycha sprężone w ten sposób powietrze do komór spalania, umożliwiając wtłoczenie do silnika większej ilości paliwa. 

Między turbosprężarką a silnikiem znajduje się jeszcze intercooler, czyli chłodnica powietrza, ponieważ im zimniejsze jest powietrze, tym większa jest możliwość wepchnięcia go do silnika. 

 

Jak poprawnie eksploatować turbosprężarkę? Regeneracja sprężarek i turbin samochodowych

Czy istnieje sposób, który sprawi, że turbina będzie w dobrej kondycji przez długi czas? Co zwiększa zużycie turbosprężarek? 

  • Zanieczyszczony filtr powietrza – wprowadza on powietrze do turbiny. Jeśli jest zbyt brudny, to turbina zaczyna się dławić – jeśli filtr powietrza przepuszcza zanieczyszczenia, to przyczynia się do uszkodzenia łopatek turbiny. 
  • Złe smarowanie – oś znajdująca się wewnątrz turbosprężarki jest posmarowana (znajduje się w niej łożysko ślizgowe). Jeśli olej jest zbyt zimny lub ciepły, ma niewłaściwą lepkość, to nie ma odpowiedniego smarowania, przez co łożysko może się zatrzeć. Częste wymiany oleju, który powinien być dobrej jakości, przyczyniają się do zwiększenia żywotności turbosprężarki. 
  • Brawurowa jazda – jeśli samochód przez długi czas prowadzony był dość agresywnie (częste przyspieszanie, wyprzedzanie, szybka jazda), to warto kolejne kilometry przejechać nieco wolniej, żeby turbosprężarka nieco się uspokoiła, a turbina przestała na chwilę się kręcić – można również zjechać na chwilę na parking i zostawić silnik włączony na kilkanaście sekund na biegu jałowym, żeby olej nieco się schłodził. 

Warto również pamiętać, że nowoczesne urządzenia potrafią się rozkręcić nawet do 200 tys., obrotów, przez co po wyłączeniu silnika, przez kilka minut pracuje jeszcze turbosprężarka. Regeneracja tej części jest pracochłonna, skomplikowana i czasami bywa kosztowna – lepiej więc zadbać o dobrą kondycję urządzenia. 

 

Turbosprężarka – objawy uszkodzenia 

Podstawowym objawem uszkodzonej turbosprężarki jest charakterystyczny, dochodzący spod maski dźwięk ocierania się dwóch metalowych powierzchni. 

  • Może to być również biały dym z rury wydechowej (wynikający ze spalania oleju), ale należy pamiętać, że podobne objawy daje uszkodzona uszczelka pod głowicą. 
  • Czarny dym z rury wydechowej w silnikach diesla – może być to objaw uszkodzonej turbosprężarki, ale podobne objawy daje również uszkodzony układ wtryskowy. 
  • Ubytek oleju, podobnie jak w poprzednich przypadkach, może być to uszczelka pod głowicą, złe smarowanie – kupowanie słabej jakości oleju. Nie warto oszczędzać na oleju – naprawa sprężarek jest zdecydowanie droższa! 

Regeneracja i naprawa turbosprężarek – cena 

Ile kosztuje regeneracja i naprawa? Wszystko zależy od stopnia uszkodzenia i zużycia turbiny oraz sprężarki. Jeżeli mechanizm jest zatarty albo ma wyżłobione zębatki, wtedy należy szykować się na nieco wyższe koszty. Najpierw należy sprawdzić, czy wszystkie elementy są dobrze nasmarowane, czy wszystkie odmy działają. Możliwe jest również, że kolektor ssący nie jest już szczelny. W takich przypadkach naprawa jest znacznie tańsza. Bardzo często zdarza się, że winowajcą jest intercooler, który przepuszcza powietrze w zły sposób. Dopiero po odpowiednio przeprowadzonej diagnozie można podać dokładne miejsce awarii. 

Zlekceważenie problemu może mieć fatalne konsekwencje: 

  • Uszkodzone łożysko w turbosprężarce powoduje uszkodzenie wirnika, a jego nadkruszony fragment wpada do silnika, co skutkuje zmniejszeniem osiągów. W takim wypadku oprócz pełnej regeneracji turbiny należy wykonać remont silnika. 

Odwiedzając nasz warsztat samochodowy, mają państwo pewność, że naprawy, których dokonujemy, zostaną wykonane profesjonalnie – potwierdzeniem jest półroczna gwarancja.