Naprawa i regeneracja pompy wspomagania zasady działania, budowa i typowe usterki

Niezależnie od marki samochodów budowa pomp wspomagania jest taka sama. Dodatkowo pompy wspomagania często mają takie same wymiary – mowa tutaj zarówno o korpusach, jak i elementach, które znajdują się w środku pompy. Z tego powodu teoretycznie można stosować je zamiennie – istnieją jednak pewne wyjątki. 

Zasada działania pompy wspomagania jest taka sama w każdym samochodzie, a typy mechanizmu różnią się między sobą rozmiarem kół pasowych (ze względu na różne obroty silnika). Oprócz tego koła różnią się między sobą ilością pasków – natomiast wszystkie pompy wspomagania mają identyczny układ wyprowadzeń wejściowych i wyjściowych. 

 

Pompy wspomagania kierownicy – budowa, objawy i przyczyny awarii 

Mechanizm można podzielić na dwa rodzaje: 

  • pompy wspomagania zabezpieczone pierścieniem z tyłu, 
  • pompy z przykręcanym tyłem, który montuje się za pomocą śrub.

Oprócz zużycia mechanicznego oraz utraty szczelności, co prowadzi do zaprzestania generacji ciśnienia, potrzebnego do prawidłowej pracy urządzenia, zdarza się również, że uszkodzony zostaje zawór przelewowy. 

Bardzo częstym problemem są również wycieki z uszczelniaczy, którym można łatwo zapobiec – regeneracja pompy wspomagania kierownicy często polega na wymianie uszczelniacza i wyeliminowaniu luzów na wałku poprzecznym, przy czym delikatny luz nie świadczy o zużyciu tego elementu. 

 

Ile kosztuje regeneracja i naprawa pompy wspomagania?

Po dokładnym rozpoznaniu przyczyn awarii można zająć się regeneracją lub naprawą pompy wspomagania. Cena różni się w zależności od przyczyn awarii. 

Pierwszym krokiem podczas rozkładania pompy wspomagania jest odkręcenie pierścienia znajdującego się z tyłu (w przypadku pomp wspomagania z przykręcanym tyłem) lub za pomocą wybijaka w celu wypchnięcia stalowego pierścienia. Wymaga to profesjonalnych narzędzi oraz nieco wprawy, żeby nie użyć zbyt dużej siły, co może przyczynić się do zwiększenia szkody. Pamiętać należy również o tym, żeby pierścień nie wpadł do środka. 

Następnym krokiem jest demontaż tylnej klapy – tutaj mogą pojawić się trudności, szczególnie jeśli pompa wspomagania jest zardzewiała albo w środku znajduje się olej, który utrudnia demontaż przez swoją lepkość. W środku tylnej klapki znajduje się jeszcze kilka części: 

  • wirnik z płytkami,
  • stator, 
  • piny blokujące. 

Warto zaznaczyć, że z pozoru proste w budowie urządzenie mechaniczne, jakim jest pompa wspomagania, zbudowane jest z licznych elementów, które mogą ulec uszkodzeniu podczas demontażu, dlatego nie warto podejmować się samodzielnej naprawy, jeśli nie posiadamy doświadczenia w tej materii. 

 

Regeneracja i naprawa pompy wspomagania – profesjonalny serwis 

Nasz serwis zajmuje się naprawą i regeneracją pompy wspomagania, a cena, którą ustalamy po wstępnej diagnozie usterki, jest zawsze dostosowana do skali problemu. Szanujemy naszą pracę i samopoczucie naszych klientów, w związku z czym na wykonane przez nas naprawy przewidujemy 6-miesięczną gwarancję. 

Wiemy, jak ważna dla państwa jest dobra kondycja pojazdu, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby przeprowadzane przez nas prace dokonane były przez doświadczonych pracowników. U nas mają Państwo pewność, że naprawione i zregenerowane elementy posłużą jeszcze wiele lat.